Oameni vs. roboti: batalia pentru locuri de munca?

0

Oameni vs. roboti: batalia pentru locuri de munca? Robotica a evoluat atat de mult incat au aparut tot felul de masinarii capabile sa faca lucruri care nici macar nu ti-au trecut prin cap. Robotii iti pot tine companie, se pot juca cu animalele tale, iti ajuta copii la teme sau pot scrie articole. Sau, ingrijorator, te lasa fara loc de munca!

roboti

Intr-o economie extrem de concurentiala, este normal ca producatorii sa se gandeasca la solutii prin care sa reduca costurile si sa creasca eficienta. Acest lucru se intampla la fabrica Speedfactory Adidas. Incepand de anul acesta, produsele Adidas sunt fabricate in Germania, dupa multi ani in care au fost realizate in Vietnam si China.

Cum? Prin inlocuirea angajatilor cu roboti care nu au nevoie decat de putin…ulei pentru a functiona la capacitate maxima! Speedfactory va functiona aproape in intregime cu roboti, putinele voci umane care vor fi auzite avand rolul de a superviza activitatea androizilor. Compania Adidas se gandeste deja sa extinda aceasta idee si pe pietele din alte tari. Argumentele companiei sunt: economisirea timpului, banilor si eficienta garantata.

Ceea ce este uimitor in ultima vreme, este faptul ca diferentele dintre oameni si roboti incep sa fie din ce in ce mai putin vizibile. De exemplu, robotul Nadine te va surprinde cand iti va da senzatia ca stai de vorba cu un om in toata regula.

Robotul a fost creat la Universitatea Tehnologica Nanyang din Singapore si este un robot cu personalitate, care are capacitatea de a saluta oamenii si chiar de a-si aminti conversatiile anterioare. Satena, cu pielea alba si cu un zambet larg, Nadine este gata sa se integreze printre oameni. A inceput deja sa lucreze ca receptioner.

Robotul interactioneaza cu oamenii, distinge emotiile verbale si non-verbale, empatizeaza sau chiar isi schimba starea de la fericire la tristete. In curand, acest robot va fi folosit si pentru a insoti persoanele in varsta pe strada, copii la scoala sau pentru a tine companie pacientilor in spitale.

Robotii de la Aldebaran Robotics’ Nao au la baza un set de senzori tactili, doua camere video si patru microfoane. Camerele au capacitatea de a recunoaste oamenii, de a interactiona cu ei si de a stabili un contact vizual. Capacitatea cu care acestia imita emotiile umane este uimitoare.

Tehnologia a avansat atat de mult incat, in acest moment, se desfasoara un proiect cunoscut sub numele de Human Brain Project care va fi lansat cat de curand. In cadrul acestuia, se va realiza un prototip de creier care sa foloseasca cipuri neuromorfice pentru a crea un sistem electronic ce copiaza trasaturile cognitive ale creierului uman. Cu toate acestea, exista cateva emotii si sentimente care nu pot fi redate nici macar cu ajutorul inteligentei artificiale. Printre acestea se numara senzatiile de foame si de sete, atractia sexuala, visare, iritabilitate, stres, oboseala, instinctul de protectie. Chiar si asa, robotii sunt capabili sa simta tristetea, bucuria, dezamagirea, frica surpriza si nu in ultimul rand, sunt niste excelenti companioni.

Robotii au invadat si presa scrisa! O bine cunoscuta agentie de presa americana, Associated Press foloseste roboti pentru a scrie mai multe materiale decat in mod normal. De fapt, este vorba despre un software denumit Wordsmith care foloseste un algoritm special si poate genera mai multe stiri intr-un timp mult mai scurt, raportandu-ne la capacitatile unei fiinte umane. Vicepresedintele Associated Press a relatat faptul ca aceasta tehnologie nu va pune in pericol locurile de munca ale angajatilor, ci doar le va da o mana de ajutor in scrierea articolelor.

De asemenea, acest soft a fost preluat de mai multe companii, cum ar fi Samsung sau Comcast. Robbie Allen, CEO al companiei care a creat aceasta tehnologie, a marturisit faptul ca Wordsmith este un nou mod de a scrie si de a dezvolta un continut, folosind doar anumite date. Philana Patterson, jurnalist financiar la AP, a declarat faptul ca initial, acest soft a fost privit cu scepticism. Cu timpul insa, multe dintre articolele scrise cu ajutorul sau nici macar nu au mai fost revizuite de jurnalisti inainte de a fi publicate.

Ceea ce până de curând părea SF, azi a devenit realitate. Magazinul Crocs din Tokyo nu mai face angajari! Exact ca in filme, oamenii au fost inlocuiti de…DRONE ! In locul personalului amabil, clientii au la dispozitie cate o drona care sa le serveasca perechea de pantofi dorita. Totul în cel mai scurt timp posibil. Magazinul ofera avantajul de a fi deschis tot timpul și de a răspunde clienților cu maxima eficiență. Mai ramane sa aflam ca dronele au totusi un sindicat care le protejeaza drepturile salariale 🙂

Share.